11 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات متابولومیکس و ژنومیکس

دانشگاه علوم پزشکی تهران

مولکول های کوچک نقش های بزرگ

یکی از کاربردهای مهم متابولومیکس، توسعه داروها (Drug Development) است. توسعه داروهای جدید، مملو از عدم قطعیت و ریسک های علمی و مالی است. متابولومیکس می تواند شانس موفقیت پروژه های دارویی را با ارائه تاثیر مولکول ها در بدن افزایش دهد و روند توسعه دارو را بهبود بخشد. بیومارکرهای فارماکودینامیک، اثربخشی و پاسخ جدید آن ها را شناسایی کنید. بیان ژن بالادستی و عملکرد متابولیت پایین دستی آن را بررسی کرده و مسیرهای بیوشیمیایی فردی در پاسخ به دارو را تأیید کنید.

یکی از کاربردهای مهم متابولومیکس، توسعه داروها (Drug Development) است.

یکی از کاربردهای مهم متابولومیکس، توسعه داروها (Drug Development) است.

توسعه داروهای جدید، مملو از عدم قطعیت و ریسک های علمی و مالی است. متابولومیکس می تواند شانس موفقیت پروژه های دارویی را با ارائه تاثیر مولکول ها در بدن افزایش دهد و روند توسعه دارو را بهبود بخشد.

با استفاده از متابولومیکس می توانید:

بیومارکرهای فارماکودینامیک، اثربخشی و پاسخ جدید آن ها را شناسایی کنید.

مکانیسم عمل آن ها را مشخص نمایید.

بیان ژن بالادستی و عملکرد متابولیت پایین دستی آن را بررسی کرده و مسیرهای بیوشیمیایی فردی در پاسخ به دارو را تأیید کنید.

 

کاربرد مهم دیگر متابولومیکس در میکروبیوم است.


توالی‌یابی ژنومی می‌تواند مقدار و تنوع میکروبیومی را آشکار کند. در واقع می تواند نشان دهد که از کدام میکروب و به چه تعدادی در یک میکروبیوم وجود دارد. اما نمی تواند نشان دهد که میکروب‌ها چگونه رفتار می‌کنند و با میزبان خود چگونه تعامل می کنند.متابولومیکس با ارائه یک عکس فوری (snapshot) از عملکرد میکروبی، تأثیر آن بر میزبان و پاسخ به مداخله درمانی را به خوبی نمایان می کند.

کاربرد دیگر متابولومیکس، ساخت اطلس برای بیماری هاست.

تعیین عملکرد ژن و تعیین تفاوت های آللی مهم، چالش بزرگی در تحقیقات ژنومی محسوب می شود. متابولیت ها، پیوند قوی و فوق العاده حساس بین ژن ها و فنوتیپ بیماری ها برقرار می کنند. محققان ژنومیکس که متابولومیکس را در مطالعات خود وارد می‌کنند، می‌توانند تفاوت‌های آللی مهم و نقش آن ها را در صفات پیچیده شناسایی کنند. استفاده از متابولومیکس درک بهتر بیماری را افزایش می دهد و به شناسایی فرصت های جدید برای مداخله درمانی کمک می کند.

مدیر سایت
تهیه کننده:

مدیر سایت

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *