11 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات متابولومیکس و ژنومیکس

دانشگاه علوم پزشکی تهران

متابولومیکس چیست؟

متابولومیکس مطالعه مولکول های کوچک زیستی در مقیاس بزرگ است. این مولکول های کوچک که تحت عنوان متابولیت شناخته می شوند، در سلول ها، بافت ها، ارگانیسم ها و مایعات زیستی وجود دارند. برهمین اساس، متابولومیکس مطالعه سوبستراها، حدواسط ها و محصولات مسیرهای متابولیسمی است که تحت تأثیر عوامل ژنتیکی و محیطی قرار دارند. متابولومیکس یک رویکرد قدرتمند است زیرا متابولیت ها و غلظت های آن ها، بر خلاف سایر امیکس ها، مستقیماً فعالیت بیوشیمیایی و وضعیت سلول ها و بافت ها را منعکس می کنند.

متابولومیکس مطالعه مولکول های کوچک زیستی در مقیاس بزرگ است. این مولکول های کوچک که تحت عنوان متابولیت شناخته می شوند، در سلول ها

متابولومیکس چیست؟

متابولومیکس مطالعه مولکول های کوچک زیستی در مقیاس بزرگ است. این مولکول های کوچک که تحت عنوان متابولیت شناخته می شوند، در سلول ها، بافت ها، ارگانیسم ها و مایعات زیستی وجود دارند. مجموعه این مولکول های کوچک و برهم کنش های بین آن ها در یک سیستم بیولوژیکی به عنوان متابولوم شناخته می شود.

همانطور که می دانیم ژنومیکس مطالعه DNA و اطلاعات ژنتیکی درون سلول هاست و ترانسکریپتومیکس مطالعه RNA و تفاوت در بیان mRNA هاست. برهمین اساس، متابولومیکس مطالعه سوبستراها، حدواسط ها و محصولات مسیرهای متابولیسمی است که تحت تأثیر عوامل ژنتیکی و محیطی قرار دارند.

متابولومیکس یک رویکرد قدرتمند است زیرا متابولیت ها و غلظت های آن ها، بر خلاف سایر امیکس ها، مستقیماً فعالیت بیوشیمیایی و وضعیت سلول ها و بافت ها را منعکس می کنند. بنابراین متابولومیکس به بهترین شکل ممکن فنوتیپ مولکولی را نشان می دهد.

کلمات کلیدی
مدیر سایت
تهیه کننده:

مدیر سایت

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *